Autor |
Wiadomość |
agakop
Dołączył: 07 Lis 2013
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 12:06, 14 Lis 2013 Temat postu: pytania teoretyczne |
|
|
Czy ktoś mógłby powiedzieć w których pierwiastkach przyjmujemy że automatycznie zachodzi promocja elektronu? Tj. jeśli zobaczymy polecenie przy zadaniu "konfiguracja elektronowa pierwiastka w stanie PODSTAWOWYM" to kiedy mamy pisać z promocją? Na pewno w Cr i Cu a jak reszta pierwiastków?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
belpherka
Bogini Chemii
Dołączył: 13 Sie 2013
Posty: 145
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 56 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pią 16:53, 15 Lis 2013 Temat postu: |
|
|
Jeśli chodzi o maturę rozszerzoną z chemii, to obowiązują na niej (na 100%) tylko konfiguracje elektronowe pierwiastków o liczbach atomowych 0d 1 do 40 czyli do cyrkonu więc tylko dwie promocje musisz pamiętać (właśnie miedź i chrom) bo wiecej ich dla tych pierwiastków nie ma.
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
karol33333
Dołączył: 11 Mar 2014
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 19:48, 12 Mar 2014 Temat postu: Strzałki strzałki strzałki |
|
|
Czy mógłby napisać mi ktoś konkretnie w jakich sytuacjach piszemy równania z dwoma strzałkami i czy są jakieś wyjątki odnośnie tych reguł.
Czy odbierane są punkty na maturze za zły zapis strzałek w równaniach?
Przy okazji: słyszałem gdzieś, że nie odejmują punktów na maturze za określenie czy powstała substancja jest gazem( strzałka w gorę) czy jest osadem(strzałka w dół), czy to prawda?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
belpherka
Bogini Chemii
Dołączył: 13 Sie 2013
Posty: 145
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 56 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 20:29, 12 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Odpowiadając ogólnie powiem, że dwie strzałki piszemy, gdy reakcja jest odwracalna a jedną, gdy jest nieodwracalna. Jeśli zaś chodzi o maturę, to za napisanie strzałki w jedną stronę nawet w równaniu reakcji odwracalnej (nawet wtedy, gdy zadanie dotyczy równowagi chemicznej) nie są odejmowane punkty. Jasno więc z tego wynika, że "bezpieczniej" na maturze pisać strzałkę w jedną stronę, bo punkty nie będą odjęte nawet, gdy jest to reakcja odwracalna. Punkty byłyby odjęte gdyby np. dla reakcji przebiegającej w ogniwie zapisać strzałki w dwie strony. Jest tak dlatego, bo w ogniwie musisz wskazać wyraźnie kierunek przebiegu reakcji nieodwracalnej. Musisz tam jasno określić co jest redukcją a co utlenianiem i dlatego strzałka musi być w jedną stronę.
Jeśli chodzi o zapis strzałki w górę lub w dół przy wydzielaniu się gazu bądź w przypadku wytrącania osadu, to jest tak jak piszesz czyli za brak tych strzałek nie są odejmowane punkty. Oczywiście jeśli napiszesz tę strzałkę źle czyli np. przez pomyłkę przy substancji dobrze rozpuszczalnej napiszesz strzałkę w dół, to punkty będą odjęte, bo to po prostu błąd.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
karol33333
Dołączył: 11 Mar 2014
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 21:13, 12 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź
A jeśli nie chodzi np o hydrolizę, estryfikację, dysocjację np H2SO4 w jednej książce podają, że w pierwszym etapie strzałka jest w jedną stronę, natomiast później są już dwie strzałki. A moja nauczycielka twierdzi, że nawet w pierwszym etapie też powinny być dwie strzałki, więc ja już całkiem zgłupiałem... Więc jak to jest w takich przypadkach?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
belpherka
Bogini Chemii
Dołączył: 13 Sie 2013
Posty: 145
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 56 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 21:46, 12 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Jeśli chodzi o maturę, to jest tak jak napisałam wcześniej tzn. nigdzie strzałka w jedną stronę nie jest traktowana za błąd.
W przypadku dysocjacji H2SO4 to w I etapie powinna być strzałka w jedną stronę, bo jest to bardzo mocny kwas i o tej jego mocy decyduje właśnie ten pierwszy etap, dla którego przyjmuje się całkowitą dysocjację. Natomiast drugi etap jest już odwracalny, bo nie dysocjuje na tym etapie całkowicie. Najczęściej więc w podręcznikach tak właśnie się zapisuje czyli w I etapie ze strzałką w jedną stronę a w II etapie w dwie strony.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|